Ivonne de koning
Image default
MKB

Strategische filters begrijpen, hoe doe je dit?

Strategische filters zijn hulpmiddelen die u kunt gebruiken om prioriteit te geven aan de initiatieven van uw organisatie.

In staat zijn om de initiatieven te evalueren die u gaat nastreven als onderdeel van uw strategisch plan is een de kern van het strategische planningsproces. U moet kunnen identificeren wat de initiatieven met een hoge prioriteit zijn en wat de initiatieven met een lage prioriteit zijn. 

Om dit te doen, hebt u een gemeenschappelijke reeks criteria nodig die iedereen in de organisatie gaat gebruiken om die evaluaties uit te voeren. Je komt deze criteria ook tegen in een talentscan. Ik noem ze voor nu de strategische filters.

Filters die belangrijk zijn voor uw organisatie

Deze filters zijn dingen die belangrijk zijn voor uw organisatie, zaken als dit idee komt tegemoet aan de behoefte van een klant, of het helpt ons te differentiëren ten opzichte van onze concurrentie, of het heeft een acceptabel niveau van complexiteit. 

Soms zijn uw filters niet kwalitatief; ze zijn kwantitatief. Dus wat is de netto contante waarde van dit initiatief? Wat is het financiële rendement? Wat is het rendement op de investering? Door deze reeks criteria te formuleren, krijgt u een gemeenschappelijke lens om uw initiatieven te evalueren.

Op basis van de behoeften van de organisatie

Deze filters gaan initiatieven uitsluiten die niet consistent zijn met de aangegeven richting van de organisatie. En ze zullen worden aangepast op basis van de behoeften van de organisatie. Als u bijvoorbeeld internationaal wilt groeien, heeft u waarschijnlijk een filter nodig met de tekst ‘Helpt ons om mondialer te zijn’. 

Als het initiatief dat doet en je naar nieuwe landen en nieuwe geografische gebieden brengt, dan zou het hoog op de prioriteitenlijst staan. Als dat niet het geval is en het houdt je binnenlands, zou dat initiatief laag zijn.

Zodra je je set strategische filters hebt gegenereerd, moet je begrijpen hoeveel risico ze je zullen laten nemen Aan. Er zijn vijf dingen waar u naar moet kijken als u dat risico evalueert.

Overweeg eerst hoe relevant uw bestaande mogelijkheden zijn. Zullen de sterke punten die u vandaag heeft relevant zijn voor de initiatieven die u morgen nastreeft?

Ten tweede, kijk naar je kanalen. Gaan we onze producten via dezelfde kanalen distribueren of gaan we nieuwe kanalen in? Als we bijvoorbeeld vandaag via de detailhandel verkopen en we willen morgen alleen online verkopen, dan neemt u meer risico met een nieuwer kanaal.

Ten derde, kijk naar uw kostenstructuur of de infrastructuur. Als de kostenstructuur en infrastructuur die nodig zijn om een initiatief na te streven vergelijkbaar is met wat u vandaag doet, dan is het risico lager, en als dat niet het geval is, dan is het een hoger risico.

Het vierde waar u naar moet kijken, zijn uw klanten . Bedien je dezelfde klanten of ga je achter nieuwe klanten aan? Het is duidelijk dat nieuwe klanten een hoger risico met zich meebrengen.

Welke concurrenten kies je?

En tot slot, ga je het opnemen tegen dezelfde concurrenten of ga je de strijd aan met verschillende?

Zodra je je filters hebt gegenereerd , voer deze controle uit aan de hand van deze vijf criteria om te begrijpen of uw filters u in een riskante of veiligere richting zullen leiden. Het juiste antwoord ligt ergens in het midden. U wilt wat risico nemen omdat dat nieuwe kansen voor u zal creëren, maar niet zo veel risico dat u de onderneming op het spel zet.

Door deze consistente set filters te maken, gaat u in staat zijn om uw initiatieven snel en effectief te evalueren en op uw aangegeven pad te blijven om uw doelen te bereiken.

Wilt u meer weten over strategische planning? Wat dacht je ervan om er een hele cursus over te doen? Ga direct naar de cursus en begin te leren hoe strategisch plannen. De gehele cursus is beschikbaar op LinkedIn Learning. Veel plezier!

 

https://www.me-scan.nl/myers-briggs/