Ivonne de koning
Image default
Gezondheid

Meer informatie over magnesium

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal dat cruciaal is voor het functioneren van het lichaam. Magnesium helpt de bloeddruk normaal, de botten sterk en het hartritme stabiel te houden.

Voordelen van magnesium

Deskundigen zeggen dat veel mensen niet genoeg voedingsmiddelen met magnesium eten. Volwassenen die minder dan de aanbevolen hoeveelheid magnesium binnenkrijgen, hebben een grotere kans op verhoogde ontstekingsmarkers. Ontstekingen worden op hun beurt in verband gebracht met belangrijke gezondheidsproblemen zoals hartziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Een laag magnesiumgehalte lijkt ook een risicofactor te zijn voor osteoporose.

Er zijn aanwijzingen dat het eten van voedingsmiddelen met veel magnesium en andere mineralen een hoge bloeddruk kan helpen voorkomen bij mensen met een verhoogde bloeddruk.

Intraveneus of geïnjecteerd magnesium wordt gebruikt om andere aandoeningen te behandelen, zoals eclampsie tijdens de zwangerschap en ernstige astma-aanvallen. Magnesium is ook het hoofdbestanddeel van veel maagzuurremmers en laxeermiddelen.

Ernstige magnesiumtekorten zijn zeldzaam. Ze zijn waarschijnlijker bij mensen die:

  1. Een nierziekte hebben
  2. De ziekte van Crohn hebben of andere aandoeningen die de spijsvertering beïnvloeden
  3. Problemen met de bijschildklier hebben
  4. Bepaalde medicijnen tegen diabetes en kanker gebruiken
  5. Oudere volwassenen zijn
  6. Alcohol misbruiken

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) omvat het magnesium dat u binnenkrijgt uit zowel het voedsel dat u eet als uit de magnesium pillen of supplementen die u inneemt.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor:

1. KINDEREN: 1-3 jaar 80 mg/dag; 4-8 jaar 130 mg/dag; 9-13 jaar 240 mg/dag

2. VROUWEN: 14-18 jaar 360 mg/dag; 19-30 jaar 310 mg/dag; 31 jaar en ouder 320 mg/dag

3. ZWANGEREN: Onder 19 jaar: 400 mg/dag; 19 tot 30 jaar: 350 mg/dag; 31 jaar en ouder: 360 mg/dag

4. BORTSVOEDING GEVENDEN: Onder 19 jaar: 360 mg/dag; 19 tot 30 jaar: 310 mg/dag; 31 jaar en ouder: 320 mg/dag

5. MANNEN: 14-18 jaar 410 mg/dag; 19-30 jaar 400 mg/dag; 31 jaar en ouder 420 mg/dag

Natuurlijke bronnen van magnesium

Natuurlijke voedingsbronnen van magnesium zijn onder andere:

1. Groene bladgroenten, zoals spinazie
2. Noten
3. Bonen, erwten en sojabonen
4. Volkoren granen

Bijwerkingen

Magnesiumsupplementen kunnen misselijkheid, krampen en diarree veroorzaken. Magnesiumsupplementen veroorzaken vaak verzachting van de ontlasting.

Interacties

Magnesiumsupplementen kunnen een wisselwerking hebben met bepaalde geneesmiddelen, waaronder diuretica, hartmedicijnen of antibiotica. Raadpleeg uw zorgverlener als u medicijnen gebruikt voordat u magnesium gaat gebruiken.
Risico’s. Mensen met diabetes, een darmaandoening, hart- of nieraandoening kunnen beter geen magnesium nemen voordat ze met hun zorgverlener hebben gesproken.
Overdosering. Tekenen van een overdosis magnesium zijn misselijkheid, diarree, lage bloeddruk, spierzwakte en vermoeidheid. Bij zeer hoge doses kan magnesium dodelijk zijn. Voor meer informatie over magnesium pillen en de voor-en nadelen hiervan bezoek Slaapwijsheid.nl.

magnesium

Gerelateerde artikelen

Een diƫtist in Twente die altijd voor je klaar staat

Voordelen van Manuka honing voor je gezondheid

Sappen en juices: bekijk de beste sapkuur hier