Ivonne de koning
Image default
Marketing

Hier moet jij op letten bij het uitvoeren van een marktonderzoek

Hoe zit een marktonderzoek in elkaar?

Een marktonderzoek is nodig als jij een nieuw(e) bedrijf, product, dienst of idee aan de man wil brengen. In jouw hoofd is het helemaal het einde, maar je moet tevens weten of de markt waarin jij je wilt begeven er op zit te wachten. Een marktonderzoek geeft je inzicht in hoe rendabel het is om jouw nieuwe plannen door te zetten. Dit doe je door een aantal factoren te onderzoeken en deze resultaten naast elkaar te leggen. Zorg ervoor dat je altijd goed voorbereid van start gaat. Het is zonde om tijd en geld te investeren in een project waarvan achteraf blijkt dat er weinig interesse voor is. Voer je marketingonderzoek daarom professioneel uit.

Wat is het nut van het uitvoeren van een marktonderzoek?

Het aanboren van een bepaalde markt met een nieuw idee vergt altijd tijd. Het is belangrijk dat je deze tijd investeert in het laten groeien van je nieuwe bedrijf, product of dienst. Echter moet je van tevoren wel weten of het überhaupt zin heeft om deze tijd (en daarmee ook geld) te investeren. Als niemand op je idee zit te wachten heeft het geen zin om hier mee aan de slag te gaan in diezelfde markt.

Onderzoek de doelgroep

Een markt of branche heeft altijd een bepaalde doelgroep. Deze mensen beschikken over bepaalde kernmerken en bepaalde interesses. In een marktonderzoek kom je erachter of zij baat hebben bij jouw nieuwe idee. Misschien kom je erachter dat er een verschil zit in belangstelling voor jouw idee op basis van geslacht, leeftijd, woonregio of iets anders. Als je weet hoe de doelgroep beweegt is het makkelijker om hen te overtuigen van jouw idee.

Bekijk de concurrentie

Naast de aan te spreken doelgroep zijn ook de concurrenten van groot belang. Het kan zijn dat er al vele andere bedrijven hetzelfde aanbieden als dat jij van plan bent om te gaan doen. Dit zal zorgen dat jouw business moeilijk van de grond komt en dat er misschien zelfs helemaal geen ruimte is om jouw plan door te zetten. Een marktonderzoek geeft je dit inzicht en laat je daarmee voorbereiden op de keuze om wel of niet deze markt aan te boren.

Misschien moet je optimaliseren

Het kan ook zijn dat je wel een gat in de markt hebt gevonden maar dat het product of de dienst waarmee je dit wil vullen niet helemaal aansluit op de wensen van de doelgroep. Om dat te doen kun je kiezen om je aanbod te veranderen en toch in te springen op het ontstane gat in de markt. Dit kan eventueel voor een verschuiving binnen je bedrijf zorgen, dus wees er goed op voorbereid.

https://www.omcbase.nl/marktonderzoek/