Vandaag de dag wordt het zowel moeilijker als makkelijker om het overzicht te bewaren. Zo moeten gegevens constant bijgehouden en bijgewerkt worden en ook nog eens makkelijk te vinden zijn voor de mensen die deze gegevens nodig hebben. Vaak resulteert dit in enorm dikke dossiers, mappen of allerlei losse mappen (in de documenten van een computer). Er zal toch een makkelijkere en overzichtelijkere manier moeten zijn om deze gegevens te ordenen, bij te houden, bij te werken en in te zien?

Vandaag de dag is er wel degelijk zo’n manier beschikbaar en het komt in de vorm van een computer-/ onlineprogramma. Dit programma staat bekend onder de naam Manager self service, oftewel MSS. Dit programma is een systeem die het mogelijk maakt voor een leidinggevende of werkgever om toegang te hebben tot de online opgeslagen gegevens van het personeel, de (salaris-) administratie en andere belangrijke gegevens. De term Manager self service is eigenlijk niet geheel correct, aangezien er ook andere mensen zijn die van dit systeem gebruik maken, zoals bijvoorbeeld de belanghebbenden van de salarisadministratie, personeelsadministratie en andere managers binnen het bedrijf.  Dit systeem maakt het voor iedereen die gemachtigd is om de personeelsgegevens in te zien, op welk moment dan ook. Echter is er slechts één eigenaar van het bestand waar de gegevens in staan en alleen deze persoon kan dit wijzigen. In (bijna) alle gevallen is dit de werkgever of de manager van de desbetreffende afdeling. Deze persoon is in staat om alles bij te werken of te veranderen (indien nodig zelfs te verwijderen), van de functie van de werknemer of de adresgegevens tot zijn of haar contract of het aantal uren (die iemand moet maken volgens het contract, zo kan iemand zomaar van 40 uur per week naar 32 uur per week gaan.

Echter is dit systeem alleen te gebruiken/ te optimaliseren in combinatie met het systeem van Employee self service. Voor het hoogst haalbare rentabiliteit en de beste mogelijke vorm van optimalisatie van beide systemen en uw personeelsadministratie, dient u dus beide systemen aan te schaffen (zowel de Manager self service als de Employee self service).

http://www.cbbs.nl