Er zijn meerdere onderzoeken geweest naar de effectiviteit van beeldmateriaal als aandachtstrekkers. Uit deze onderzoeken is gebleken dat mensen zich tot wel 80% meer aangetrokken voelen om een stuk te lezen waarbij gebruik gemaakt is van beeldmateriaal. Beeldmateriaal zorgt er ook voor dat de informatie van het stuk van beter blijft hangen in het geheugen van de lezers. Zo was na drie dagen slechts 35% van de lezers de informatie vergeten, waar dit bij een stuk zonder beeldmateriaal rond de 90% ligt.

Aan de hand van deze informatie kan men dus het belang van beeldmateriaal zien en de behoefte van mensen aan dit materiaal. Echter is niet elk beeldmateriaal goed genoeg om de aandacht van de lezers te trekken. Voorbeelden van beeldmateriaal die niet goed genoeg zijn, zijn bijvoorbeeld standaardfoto’s (die men overal op het internet tegenkomt) of beeldmateriaal van slechte tot redelijke kwaliteit.

Stelt u zich eens voor dat u een evenement of festival organiseert en, naar aanleiding van deze editie, heeft besloten om voor de volgende editie het evenement/ festival meer te gaan promoten d.m.v. flyers, posters, nieuwsbrieven en misschien zelfs door stukken in kranten en/ of tijdschriften te laten plaatsen. Dan gelden voor u dezelfde regels en u wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen geïnteresseerd raken in de volgende editie van uw evenement of festival. Het is, in dat geval, raadzaam om een professionele fotograaf in te huren (het liefst een fotograaf met een specialisatie op het gebied van event fotografie). Een event fotograaf zorgt namelijk voor foto’s van het evenement of het festival, die zowel uniek zijn als van (zeer) hoge kwaliteit. Zodoende kunt u de aandacht van de doelgroep en de overige lezers echt pakken en dan is het aan u om een overtuigende tekst te schrijven.

Voor voorbeelden van event foto’s kunt u terecht op de website van Remy de Klein (event fotograaf).

http://www.remydeklein.nl